Så fångar du besökarens uppmärksamhet

Din webbsida ska vara en lysande stjärna och dra allas ögon till sig när den dyker upp på skärmen. Om du inte fångar besökarens uppmärksamhet får du inga besökare på din sida, så enkelt är det. Det här är vad du ska göra och tänka på för att fånga besökarens uppmärksamhet!

Om en webbsida ser stökig, rörig och allmänt jobbig ut kommer ingen lägga ner sin tid på att titta igenom den. Så tufft är det, det finns för många andra alternativ att gå till om det första inte levererade. För att inte slösa varken din eller dina besökares tid ska du se till att lägga ner mycket tid på webbsidan från första början – och framför allt se till att den fångar upp besökaren vid första anblicken. Det första intrycket är viktigt, och svårt att ändra när det väl fäst sig i minnet.

Designa för ögonen

webdesignNär du designar webbsidan ska du se till att funktionerna är enkla att använda, men iögonfallande och unikt utformade. Färgerna ska harmonisera med varandra och typsnitten ska skapa en bra helhet för texterna. Det gäller att få en bra och unik helhet av hemsidan eftersom besökaren lägger ner mer tid på att läsa igenom innehållet då. Men för att besökaren faktiskt ska läsa igenom webbutiken är det viktigt att den är författad på ett sätt som får besökaren att fortsätta läsa, att det inte finns några stavfel och framför allt att det ser snyggt och ”rent” ut. Om besökaren får ett stökigt intryck kommer de inte att fortsätta läsa, utan går vidare till nästa webbutik som kan uppfylla samma behov.

Designa för ögonens skull och inte för hemsidans!

Använd dig av rätt nyckelord

Se till att du då och då använder dig av nyckelord i texten för att sammanfatta det du skrivit och för att förtydliga budskapet. Nyckelorden hjälper inte bara läsaren förstå utan även fler att hitta till webbplatsen. Dessutom drar sökord till sig uppmärksamhet då de ger en kort sammanfattning av det viktigaste som hemsidan vill förmedla – och vi människor letar alltid efter de enklaste sätten och bästa genvägarna. Nyckelorden ska finnas utspridda och gärna en gång i varje nytt stycke, så att hjärnan uppfattar att det är det som ska tas in och som är den viktigaste informationen. Se till att du har ett eller ett par bra nyckelord som sammanfattar syftet med webbutiken!