Så bygger du en webbutik

Att skapa en webbutik idag är enkelt, men lika enkelt är det att skapa en butik som inte säljer något bara för att vi inte gjorde rätt från början. Att tänka efter före är otroligt viktigt och det är inte enbart produkten som kommer att avgöra om du säljer eller inte.

Ett enkelt exempel på en sida utan riktig information och en med rätt information kan göras genom en jämförelse på en knalle på torget som sitter ned och inte hörs kontra den knallen som ropar ut att hen säljer korv som innehåller ditten och datten. Självklart har vi sett den någon på marknaden och vi kommer ihåg denne person tills nästa gång vi vill köpa samma korv som var så god. Så vår information måste vi forma innan vi ens startar upp butiken. Samma sak gäller betalningssystemet som du ämnar använda. En kund som inte känner igen ditt betalningssystem kommer heller inte att köpa något. De vill känna sig säkra när de handlar av dig, så här måste du skaffa riktigt bra alternativ och inte snåla för mycket genom att lägga för stor vikt vid den kostnaden. Skissa nu ned allt för att få en bra överblick med vad du vill skapa.

Webbutikens utformning.

I och med att du gått igenom allt som behövs så har du naturligtvis en logotyp färdig och den placerar du längs upp till vänster på din webbutik. Anledningen är att vi automatiskt läser från vänster till höger och en stor majoritet gör samma sak när vi söker av en sida på nätet. På så sätt vet de att de kommit rätt till “korvgubbe”, som ropade ut informationen de fick via sin sökning på nätet. Med andra ord så måste du ha text som är intressant för kunderna och den skriver du och uppdaterar med jämna mellanrum.webbutik_651

Skapa gärna länkar till tillverkarens webbsida, Facebook, YouTube och andra medier för bättre hitrate på sökningar. Kopiera aldrig text, du får lägre hitrate på sökningar i och med den nya formeln för sökmotorer från 2014. Skriv tydligt information som trygg betalning, leveranstider, kundtjänst och andra saker som uppfattas positivt från kundens perspektiv. Självklart måste du visa upp dina produkter, men håll det enkelt och tydligt så att sidan snabbt kan laddas ned. Ingen gillar långsamma nedladdningar.

Gör förbättringar med tidens gång titta på andra för inspiration, men kom ihåg att tänka efter och gör smarta val.