Färger som funkar på en webbplats

Beroende på vilket intryck du vill att din webbplats ska ge besökarna behöver du se över dina färgval noga. Olika färger och nyanser signalerar olika känslor, vilket betyder att det är viktigt att du lägger ner tid på att matcha rätt.

Vilka färger du väljer att använda på din webbplats kan ha stor betydelse för det första intrycket och för hur framgångsrik den blir. Se till att du har planerat väl innan du börjar färglägga, och ser över vad respektive färg betyder och kan tolkas som. Olika färger passar för olika syften, vilket betyder att en färg kan passa en viss hemsida, men samtidigt kanske är helt fel för din webbpalts.

Färgerna påverkar oss

rainbow-colors-154569_640Blått är flott, grönt är skönt och gult är fult. Vit är ingen färg, och inte svart heller för den delen. Rött däremot är hett och orange är gladast, i alla fall enligt Frank Sinatra. De många olika åsikterna om färger har till och med blivit ramsor, för hur vi än vrider och vänder på det så påverkas vi alla av färger. Vi är ett av få däggdjur som kan uppfatta färger enligt experter, så det är viktigt att förstå dess betydelse. För ett företag kan det vara avgörande att använda sig av rätt färger för att få besökarna att stanna kvar och läsa, för om besökaren inte väljer att spendera lite av sin tid på hemsidan så överlever heller inte företaget efter ett tag. Färgerna måste agera din hjälpreda i kommunikationen med dina besökare, så att budskapet kommer fram effektivt samtidigt som det ska lyfta fram det unika med just ditt företag. En felvald färg kan få besökare att klicka sig vidare till nästa sajt istället för att utforska din – och det vill vi inte.

Generella riktlinjer

Se till att skapa ett färgschema som är naturligt och fritt från skrikiga färger. Färgerna ska framkalla de känslor som du vill att dina besökare ska få när de besöker din sajt. Välj absolut max tre färger som du låter vara genomgående för hela sajten och i ditt marknadsföringsmaterial. Undvik att använda gul, för den färgen är faktiskt ansträngande för ögonen. Undvik också att använda svart som bakgrundsfärg då det begränsar de övriga färgalternativen. Färger som säljer är blått, då det signalerar förtroende och kvalitet, och rött som säger åt oss att agera och göra något NU! Det finns flera teorier om att grönt får människor att spendera mer, så det kan vara värt att prova.